Yogisk kost

äpple

Räcker det inte att utöva yoga – ska man behöva ändra kosthållning också?

Nej, det behöver du inte alls. Fast du kanske efter ett tag upptäcker att lättare kost känns bättre när du ska utöva yoga.

Du kanske inte är så sugen på en blodig biff. Frukt och grönsaker tilltalar med med sin färgrikedom.

Du kanske börjar fråga efter ekologiskt odlat för att få mer näringsrik mat och gynna miljön.

Kaffe gör dig speedad och för mycket i ”hjärnan”. Alkohol kan ge dig ångest på natten och passar inte ihop med yoga egentligen – avslappning får du ju ändå genom meditationen.

Så det du vill ändra på kommer av sig självt efter ett tag i yogans värld. Så fiffigt! Things you resist persist. Which means- om du inte försöker så mycket utan bara väntar in så….

Ett gott råd: Laga maten med kärlek. Ät den med vördnad. Duka vackert. Tugga omsorgsfullt och fyll aldrig magen mer än 70%. Då fungerar matsmältningen som bäst och livet leker.

Enligt Yoga Bhajan ska det ta en timma att äta en apelsin.

Och kom ihåg – yoga görs bäst på fastande mage. Ät i alla fall inte precis innan ett yogapass. Och gör aldrig yoga om du druckit alkohol. Smaklig spis!

Recept på nyttiga yogabollar från 11.11.11:

Häll i matberedare. Mängderna får du testa fram själv, det gjorde vi. Börja med att malla ner nötter och solrosfrön. Späd med vatten om det blir för tjockt.

Ingredienser: Cashewnötter, russin, dadlar, solroskärnor, vatten, agavesirap, kokosolja och lite honung efter smak. Lycka till!

 

Annat sött & nyttigt yogagodis

1 dl Cashewnötter,naturella, rosta i stekpanna för extra piff.
1 dl Russin, gärna gula russin
1 dl Mjölkpulver
1 st Citron, bara skalet
1 msk Honung
Kokos att rulla bollarna i

Riv citronskalet. Hacka, krossa, mala eller mixa allt till en kladdig smet. Rulla till små bollar, rulla i kokos, kyl i kylen.

________________________________________________________________

 

                                             Kanel är bra för hälsan!

 En vetenskaplig studie, som gjorts på UMAS, angående kanel  visar att kanel förmår sänka blodsockret och därigenom minska riskerna för hjärtkärlsjukdomar och hjärtinfarkt. Nu gäller det inte att proppa i sig en massa kanelbullar, för då får du för mycket socker, d v s snabba kolhydrater, i dig. Heller inte att överdriva intaget, eftersom för stora mängder kanel kan vara skadligt för levern p g a ett ämne som heter kumarin.. Men måttligt intag är alltså konstaterat hälsosamt.

Det är dessutom känt sedan länge att kanel kan lindra vid inflammation i muskler och leder.

 

Prova YogiTea med soyamjölk och lite honung. Finns i Hälsokostbutiken och heter Classic Cinamon Spice.

Du kan också tillaga det själv enligt Yogi Bhajans recept härunder och ha i kylen.

En gudadryck!

 

  

Yogité efter Yogi Bhajans originalrecept

Bra mot högt blodsocker och vid risk för hjärtkärlsjukdom. Bra också mot inflammationer, förkylning och trötthet.

2 l vatten. 20 hela nejlikor. 20 gröna kardemummakärnor. 20 hela svartpepparkorn. 5 kanelstänger. 1 bit färsk ingefära. 5 dl mjölk eller soyamjölk (godast). 1 tsk svart té. Lite honung.

Drickes med fördel varje morgon istället för kaffe. Jättesnällt mot mage och tarm.

 __________________________________________________________

Gyllene mjölk
En kvällsdryck för att få flexibla leder. Bra för huden. Sövande. Lugnar nervsystemet.

Gurkmeja+Vatten

Mjölk (helst ris- eller soyamjölk
Kardemumma
Kanel
Honung

1. Koka en fast pasta på gurkmeja och vatten. En vanlig kryddburk gurkmeja räcker till en 40-dagarskur. Jag häller gurkmejan i en liten kastrull, och mäter sedan upp dubbelt så mkt vatten genom att använda kryddburken som måttstock. Rör runt medan det värms och blir till en fast pasta, ca 5 minuter eller kanske lite mer. Förvara i kylskåp.

2. Värm mjölk och en liten sked gurkmeja, dofta över lite kardemumma. Det får inte börja koka, utan bara sjuda lätt. Häll upp i en mugg och rör i honung efter smak, dofta även gärna över lite kanel. Rör runt och drick. Bli mjuk och somna gott.

Gurkmeja hjälper mot stelhet i leder och rygg.Tillsammans med daglig yoga gör det underverk. Sen sover man så underbart gott.Somnar direkt och sover lugnt och skönt hela natten. Så är det i alla fall för mig. Sat Nam.

________________________________________________________________________ 

Aloe Vera gel.

Jag hade själv lite trassel med magen förra sommaren och fick rådet att börja dagen med 30 ml äkta Aloe Vera gel på morgonen. Vips! Mina besvär försvann. Sen lär det vara bra för huden, håret och naglarna också.

Så, du som har krångel med magen och läkaren har konstaterat att inget allvarligt fel går att finna. Prova Aloe Vera. Finns naturell och med persikosmak.

___________________________________________________________

Omega 3. Om du inte äter tillräcklig med fet fisk kan det vara bra med ett tillskott av Möllers Tran (finns i livsmedelsbutiker) varje morgon. Bra för hjärnan och mot inflammation.

__________________________________________________________________________

Glöm inte att frossa i sommarens bär och frukter när den tiden kommer!