Meditation

YogiBhajan vilar.jpg-for-web-small

Lugna hjärtats meditation:

Sitt i easy pose med vänster hand på bröstet och höger arm böjd med handen uppåt i aktiv gyan mudra, tummen mot pekfingernageln.Det andra 3 fingrarna är rakt upp och sträckta.

Du andas djupa andetag och håller en stund både på inandningen och utandningen. Inga mantran, inga konstigheter.

Bara lugn och ro.

Lycka till!

Om meditation

Många som börjar med yoga blir förtjusta i de fysiska övningarna. De känner efter kort tid hur kroppen blir mer flexibel. Hur stelhet och smärta minskar eller försvinner.

När det handlar om meditationen kan den vara lite svårare att ta till sig. Vi är inte så vana vid att få sitta stilla och göra, till synes, ingenting. Vi är inte vana vid att låta bli att reagera om telefonen ringer eller det knackar på dörren.

Det är så självklart för oss att svara på yttre signaler, att alltid vara tillgängliga och tillags.

Våra inre signaler glömmer vi lättare bort. De är för svaga och hörs inte i bruset. Eller så tillåter vi oss inte att lyssna inåt.

Hur  får jag tankarna att stanna upp är en vanlig fråga?

Du ska inte försöka stoppa dem aktivt. Det går inte. Men att avleda. Fokusera på annat. Under meditationen studerar du dina tankar. Jaså, där kom den. Igen! Jaha – jag låter den bara glida iväg.

Du tänker, eller rättare sagt ditt sinne gör det, så oändligt många oväsentliga tankar varje vaken stund att du varken kan eller bör reagera på allt. De där tankarna i huvudet är egentligen inte du. I alla fall inte ditt högre jag. Den du egentligen är menad att vara. Tankar produceras oupphörligen av ditt sinne. De är inte alltid så positiva. Ibland gör de dig bara orolig. Ibland är de rent banala. Tuggar gärna om samma saker. Men det är ingen mening att försöka hänga med och reagera på allt. Du blir bara trött.

Meditation är egentligen inget passivt.

Du är tvärtom väldigt fokuserad och närvarande. Men du reagerar inte på det som händer omkring dig. Du hör, men bryr dig inte om. Se aktivt gör du inte, för du blundar. När du mediterar så mediterar du. Så är det bra med det.

De gamla yogisarna var mest inriktade på själva meditationen. Yogaställningarna var mer till för att mjuka upp kroppen så att sinnet skulle acceptera att sitta stilla i timmar. För det var timmar det handlade om. Men också för att ryggraden, eller sushumna, skulle vara så flexibel att energierna från olika chakror kunde färdas från rotet till hjässan. Men det tillhör att annat kapitel.

Varför ska jag meditera kanske du undrar?

För att du går ner i varv. Lugnar ner ditt nervsystem. Sänker dina stresshormoner och ökar nyttiga signalsubstanser som t ex serotonin (det ämne som ökas när människor medicinerar mot depression). Hjärtfrekvensen sjunker. Blodtrycket sjunker. Musklerna blir mera avslappnade och väl syresatta. Andningen (den yogiska) gör att du vädrar ut avfallsprodukter från dina lungor. Slempartiklar förflyttas uppåt. När din hjärna får koppla av från den yttre världen kommer den att tacka dig genom att vara extra klok och klar.

Men, säger du kanske, jag har inte tid att sitta stilla och tänka eller sjunga konstiga indiska ramsor.

Jo, det är snarare så att du inte har tid att låta bli. För när du har mediterat ett tag kommer du att märka att du inte längre oroa dig för saker och ting, du planerar mindre och lever mer i nuet, du har slutat reagera på småsaker.

Du fokuserar helt enkelt på det du ska och det du gör går snabbare och blir bra direkt. Du lägger inte tid på onödigt tjafs och oväsentligheter.

Du slutar dagdrömma om ett annat liv. Du hanterar helt enkelt det liv du har. Du blir mer intuitiv när du tar beslut. Du påverkar ditt liv utan att driva på och styra. Du lär dig vänta in det rätta tillfället. Du accepterar den du är och tycker om det du ser och känner.

I kundaliniyogan finns mängder av olika meditationer. Med olika handställningar (mudras), med olika ramsor (mantran) och med olika effekter, som t ex blodtrycksänkande, lugnande, utrensande av negativa känslor, energigivande o s v.

Så, ge inte upp om det känns svårt i början! Det tar olika lång tid att bli mästare på yoga och meditation. Men vad har du bråttom till? Ju mer du förmår leva här och nu desto effektivare och lyckligare blir du.

Det förflutna är borta. Har ingen betydelse längre. Du är ändå inte den samma nu som du var då. Framtiden är bara fantasier eller farhågor och när du väl är där – så har framtiden blivit nu.

Meditation och fokus utvecklar din intuition och snart är du en här-och-nu-människa med allt vad det kan ge dig.

Sat Nam!

Meditation